Každý ročník soutěže má odlišné tematické zaměření úloh. Témata jsou v příslušném roce shodná vždy pro kategorie A a B a kategorie C a D. Přípravou soutěžních úloh pro jednotlivé kategorie a kola jsou pověřeny pracovní skupiny. Jednotlivá soutěžní kola jsou koncipována do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část zahrnuje test všeobecných biologických vědomostí, teoretické úlohy a určování přírodnin. V praktické části řeší soutěžící laboratorní, případně terénní úlohy (ústřední kolo). V kategorii C a D zpracovávají soutěžící postupující do okresního kola vstupní úkol na dané téma. Úkolem soutěžících je samostatně vyřešit zadané úlohy ve stanoveném časovém limitu. Se zněním úloh se soutěžící seznamují bezprostředně před jejich vlastním řešením. Utajení soutěžních textů je nezbytnou podmínkou regulérnosti soutěže. Řešení úloh je hodnoceno anonymně. Náročnost soutěžních úkolů je přiměřená příslušné věkové kategorii a je v souladu se školními osnovami. Vyšší kola soutěže jsou svým obsahem i rozsahem náročnější. Přípravné texty k daným tématům, jakož i další studijní materiály, soutěžní úlohy včetně autorských řešení a pokynů pro hodnotící komise vydává pravidelně ÚK BiO ve spolupráci s ČZU.
Struktura soutěžních úloh BiO kategorie A a B
Pozn.: Téma příslušného ročníku je rozpracováno v přípravném textu, který shrnuje poznatky týkající se samotného tématu i souvisejících jevů. Přípravný text slouží jako pokročilá učebnice, která obsahuje nejnovější vědecké poznatky týkající se tématu. Soutěžící by po jeho prostudování měli získat základní orientaci v dané problematice a měli by být schopni na základní úrovni řešit praktické a teoretické úlohy, které se k tématu vážou. Přípravný text obsahuje i přehled použité a doporučené literatury, který umožňuje další studium problematiky.
Teoretická část
- Test všeobecných biologických vědomostí
Rychlou a efektivní formou testuje vědomosti z celého rozsahu biologie, včetně ochrany přírody, historie biologického poznání a myšlení apod. Test nabízí čtyři možné odpovědi, z nichž jsou nejvýše dvě správné. Pátá možnost se uplatní v případě, že žádná nabídnutá odpověď není pravdivá.
- Teoretické úlohy
Úkolem soutěžících je na základě pozorování vyvozovat logické závěry, které vedou ke správným řešením. Soutěžícím jsou předkládána ilustrační schémata, grafy, příklady či obrazová dokumentace, z nich následně vycházejí otázky a úkoly.
- Určování přírodnin
V této disciplíně je hodnocena schopnost soutěžích určovat biologické objekty (botanické, zoologické a speciální, tzv. speciální poznávačka) a orientovat se v přírodě. Úkolem soutěžících je determinovat jak objekty živé (rostliny, živočichy, houby, atd.), tak objekty anatomické, morfologické, histologické, paleontologické a další.
Pozn.: Základem pro výběr objektů je „Seznam přírodnin pro poznávačku“ z roku 2002, který je po zralé úvaze organizátorů doplňován o další objekty. Jedná se o přehled nejznámějších a nejtypičtějších zástupců naší flóry a fauny, které by měl v příslušné taxonomické kategorii (druh, rod, čeleď) poznat každý soutěžící. Přehled je do jisté míry závazný při organizaci školních a krajských kol BiO kategorií A a B.
Struktura soutěžních úloh BiO kategorie C a D
Teoretická část
- Test vědomostí podle tematického zaměření ročníku
V této disciplíně jsou soutěžícím předkládány testové otázky, kdy je pouze jedna odpověď správná, v kombinaci s teoretickými úkoly, často doplněnými obrázky a schématy. Každý ročník má poněkud odlišný charakter testové části. Soutěžící se připravují na příslušné téma buď z doporučené literatury, nebo jim bývá nabídnut již zpracovaný studijní materiál, případně mají možnost domácí přípravy na základě různých otázek a úkolů.
Praktická část
- Určování přírodnin
Základem pro výběr objektů je Seznam organismů pro praktickou část kat. C a D, který je pro každý ročník soutěže specifický. Většinou soutěžící poznávají typické organismy naší přírody, ale podle tématu mohou být zařazeny i organismy jiné. K poznávání jsou v jednotlivých kolech předkládány přednostně organismy buď živé, nebo jejich preparáty. Komise může dle uvážení zařadit i určité procento organismů, které nejsou v seznamu, ale jsou běžně uváděny v učebnicích.
- Laboratorní úkoly
Laboratorní úkoly jsou většinou orientovány na práci s mikroskopem nebo lupou. Soutěžící mají prokázat dovednost při práci s pomůckami, schopnost pracovat podle předloženého postupu, dokumentovat pozorované přírodniny nebo jejich preparáty nákresy a na základě svých pozorování vyvodit závěry.
- Vstupní úkol
Vstupní úkol na dané téma zpracovávají soutěžící z kat. C i D, kteří postupují do okresního kola. Soutěžící si podle svého zájmu vybere jeden námět a zpracuje jej formou jednoduchého protokolu. Cílem je prověřit schopnost soutěžících získat, zpracovat a následně zhodnotit zjištěné údaje. Neméně důležité je také uvědomění si významu formální stránky práce včetně jazykové správnosti a úpravy.
Poznámka: Soutěžící úkol odevzdají v písemné podobě (ručně psané nebo tištěné) doplněné případně obrazovou dokumentací (v tištěné nebo elektronické podobě, např. prezentací v PowerPoint). Vstupní úkoly soutěžících zašle pověřený učitel příslušnému organizátoru okresního kola dle jeho pokynů.
Důležité upozornění: Vstupní úkol je nedílnou součástí úloh okresního kola. V případě, že soutěžící vstupní úkol nevypracuje, může se soutěže zúčastnit pouze mimo oficiální pořadí. Vstupní úkoly nejsou předmětem hodnocení, resp. součástí soutěžních úloh v krajském kole.